- Látom, tréningen voltál… Vezetői tréning?
- Szuper volt az elmélet, csak az van a gyakorlatba ültetéssel, hogy olyan dolgokat tanultunk, ami nem én vagyok, nem rólam szólt, nem nekem szólt.
- Honnan tudhatjuk, hogy egy vezetőnek miben kellene fejlődnie?
- Mitől épül be a vezetői tréning anyaga a vezetői gyakorlatba? Ha nem próbálod ki „élesben”, ha nem kezded el alkalmazni, akkor minek költöttünk a tréningre?
Nyílt vezetőképzés? Vezetői készségfejlesztő programot keresel a kollégáidnak? Frissen kinevezett vezetők fejlesztése, és az első 90 nap? Több év vezetői tapasztalattal rendelkező, de nem igazán tudatos kollégák fejlesztése érdekel? Várjuk jelentkezésed!
A vezetői viselkedés változásához az alábbiakat tartjuk kiemelten fontosnak, ha vezetői tréning tervezése következik:
- tudatosságon alapuljon: egyrészt a saját önismeret, másrészt mások „értése” révén – ezek alapján változzon / változtasson
- testhezálló és vállalható legyen: kompetenciaelemzés előzze meg a tréninget – a résztvevők „egyéni igényeihez” alakított tréning témák nyomán csak olyat adunk a vezetői tréningen, amit mindenki szívesen visz haza
- hamar észlelhető és hatékony legyen:
– megtanítjuk, hogy felismerd a szituációt, amikor másként célszerű „működnöd”,
– megtanítunk a „hogyan?”-ra,
– megmutatjuk, milyen kihívásokkal kell szembenézned, ami elrettent majd a változtatástól, és
– felkészítünk az ebből adódó nehéz helyzetek, várható megélések áthidalására. - kitartó maradjon: különböző „végigcsinálási” technikákkal segítünk, hogy a változtatás hosszútávon épüljön be a mindennapokba.
Szólunk előre: vezetői tréning = kemény munka + csak kis lépésekkel szabad elkezdeni + a tartós viselkedés-változás kulcsa a fókuszálásban rejlik.
– Vezetői coaching keretében („on-the-job”) segítjük a vezetői tréningen tanultak gyakorlatba ültetését + „Best practice sharing” programot szervezünk a résztvevőknek, hogy egymás sikereit, elakadásait, megoldásait is megismerhessék.
– Célkitűzés nélkül vezetőfejlesztés nem indul nálunk, és (ha csak egy mód van rá) visszamérjük a tréningen tanultakat egy vezetői kompetenciafelmérés keretében.
– Munkatársaink, partnereink évente több száz vezető fejlesztésén dolgoznak, coach-olnak egyéni vagy csoportos formában: várjuk jelentkezésedet, ha megismerkednél velünk!
Klasszikus gyakorlatok vezetőfejlesztésben, vezetői tréning során:
- „Szerepjátékok” – valós szituációk „akvárium-helyzetekben” – pl. döntéshozatal-, probléma-megoldó gyakorlatok
- Csapatépítéshez, kooperáció előmozdításához, a csapaton belüli bizalom növeléséhez szükséges kommunikációs gyakorlatok
- Valós életből vett esettanulmányok feldolgozása – a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás fejlesztéséhez
- Vezetői szerepvállalást és csapaton belüli együttműködést igénylő outdoor gyakorlatok
- 360 fokos felmérések és visszajelzések – információ-gyűjtés arról, hogy a vezető erősségeit, fejlesztendő területeit hogyan látják a munkatársak, beosztottak, partnerek.
Vezető tréning választásához az alábbi 11 pont figyelembevételét javasoljuk
- A vezetői tréning tematikája mi mindent tartalmaz?
- A képzés milyen mértékben alakítható a résztvevők igényeihez?
- A tréning milyen formában kerül megvalósításra? (személyes? online? blended learning?)
- A vezetői tréninget tartó tréner szakmai tapasztalata?
- A képzések korábbi résztvevőinek visszajelzései?
- A vezető képzések, workshop-ok hossza, a programok gyakorisága?
- A tréninget követő támogatás („follow-up”) hogy néz ki? Utánkövető alkalmak? Coaching? Elérhető tréning-anyagok?
- Tréning ára, a képzéshez kapcsolódó költségek? (Tréninghelyszín bérleti költsége, helyszínre utazás költsége, időigénye)
- A tréning cég referenciái
- A tréning hatékonyságának, eredményének méréséhez javasolt eszközök, módszertan?
- A vezetői tréning program céljai és a szervezet vezetőfejlesztési stratégiája hogyan illeszkednek?
Ahol a vezető képzés a leggyakrabban félrecsúszik
- Egyéni vezetői kompetenciáktól, vezetői tapasztalattól, felkészültségtől függetlenül minden résztvevő ugyanazt a tréninget kapja
- A vezetőfejlesztés hangsúlya inkább az elméleten, kevésbé a gyakorlaton van
- Nincs mérés, felmérés, kompetenciafelmérés a képzéshez kapcsolódóan
- A tréningen tanultak gyakorlatba ültetéséhez nem érhető el „támogatás”, nincs follow-up, és nincs konkrét tervezés ehhez kapcsolódóan
- Nem térképezzük fel előzetesen, hogy a tréning résztvevőinek mire van szüksége
- Csak a vezető képzés ára alapján döntünk egy tréning szolgáltató mellett
- A tréner szakmai tapasztalata nem az igazi
- Rövid távon gondolkodunk, 1-1 tréning alkalomtól várunk eredményt a vezetők képzése során