Munkatársak megtartása? Házon belüli karrier? Mentoring és mentorprogram!
Egy mentorprogram bevezetése a munkahelyen számos előnnyel járhat a szervezet számára – javíthatja a munkavállalók elégedettségét, megtartását és elkötelezettségét, növelheti a hatékonyságot, előmozdíthatja az innovációt.
Egy mentorprogram bevezetése kapcsán fontos, hogy világos célkitűzéssel rendelkezzünk
Karrierépítési lehetőségek biztosítása a kollégák számára? Szervezeten belüli közösség és az együttműködés-érzés elősegítése? Bármi is legyen az, egy világosan meghatározott cél segít egy olyan mentorprogram kialakításában, amely az egyedi igényeitekhez igazodik.
A következő lépés a mentorprogram megvalósításához szükséges lépések meghatározása
Ez magában foglalja a megfelelő mentorok kiválasztását, a program struktúrájának kialakítását, és annak meghatározását, hogy hogyan értékeljétek a programot. A management team programba való bevonása és támogatásának a megszerzése, csakúgy mint a közös céllal és elvárásokkal kapcsolatos egyetértés biztosítása, elengedhetetlen lépések. A management team-en belül egyeztetendő témáknál olyan dolgokat érdemes figyelembe venni, mint a mentorok és a mentoráltak kiválasztási kritériumai, a mentorok képzése, a mentor-mentorált kapcsolatra vonatkozó elvárások megfogalmazása, valamint az előrehaladás nyomon követésének, és a siker mérésének módszerei.
Végeredményben a mentorprogram rendkívül értékes eszköz lehet a szervezeten belüli szakmai növekedés és fejlődés elősegítésében: a megvalósításával segíthetitek a munkavállalót az értékes készségek elsajátításában, a kollégákkal való kapcsolatteremtésben, és karriercéljaik elérésében.
Hogyan döntsem el, hogy egy kollégának inkább mentorra vagy coach-ra van szüksége?
Ez elsősorban a munkatárs konkrét igényeitől és céljaitól függ, miközben fontos odafigyelni a számára komfortos tanulási stílusra, tanulási preferenciákra is. Általánosságban elmondható, hogy a mentor olyan személy, aki egy adott területen tapasztalattal és szakértelemmel rendelkezik, és útmutatást és tanácsot tud adni egy olyan kollégának, aki fejleszteni szeretné készségeit az adott területen. A coach ezzel szemben jellemzően az, aki a kollégát „kíséri”, hogy segítsen neki bizonyos készségek vagy attitűdök fejlesztésében, rendszerint igen célorientált módon – nem tanácsot adva, nem megmondva neki a „tutit”.
Business coaching: Mi a business coaching?
A business coaching egy olyan strukturált beszélgetésből álló módszertan, aminek célja az ügyfél önismeretének és viselkedésének fejlesztése az üzleti célok elérése érdekében. A coaching módszertan alkalmazásával az ügyfelet abban támogatjuk, hogy saját megoldásait találja meg a teljesítményét visszafogó akadályok elhárítására.
Mire érdemes használni?
A business coachingnak számos célja lehet, ezek közül a leggyakoribbak:
- Üzleti problémák megoldása
- Vezetőfejlesztés
- Kiemelkedő csapatok létrehozása
- KPI-oknak megfelelő teljesítmény elérése
Miben különbözik a nem üzleti célzatú coachingtól?
A business coaching az egyén fejlesztésén keresztül az üzleti célok elérésére fókuszál. Éppen ezért a fókusz megválasztásánál azt tartjuk szem előtt, melyik kérdés megoldása bír a legnagyobb eredménnyel a kiemelkedő üzleti eredmény eléréséhez.
Miért a Profiles-t válaszd business coachinghoz?
A Profiles-nál a 15 éves tapasztalat mellett professzionális módszertanokkal és eredményorientált hozzáállással dolgozunk, emellett objektív kompetencia felméréssel támogatjuk a coaching folyamat gyorsítását és eredményességét.
Kipróbálnád díjmentesen?
Próbáld ki díjmentesen kompetencia felmérésünket, amelyre a coaching folyamatot építjük!
Executive coaching
A vezetői (vagy executive) coaching során:
- vezetőkkel dolgozunk, négyszemközt,
- a fókusz a vezetői készségeik fejlesztésén, az általuk kitűzött célok elérésén, és a vezetői teljesítményük, vezetői hatékonyságuk javításán van,
- coach és coachee szoros együttműködésben dolgoznak,
- a coach támogatása kiterjed a vezető erősségeinek, fejlesztési fókuszainak azonosítására, a célkitűzésre, a célok eléréséhez vezető stratégia kialakítására, a visszajelzés-adásra, és a fejlesztési folyamat kísérésére,
- a coaching folyamat része lehet a sikeresebb vezetői működést akadályozó tényezők, kihívások beazonosítása.
A coach és a coachee megállapodása, “szerződése” alapján a folyamat célja, hogy a vezető hatékonyabb vezetővé váljon, hogy az adott pozícióban sikeresebb legyen.